Відкриваємо двері дітям



Iнтернати
шкiдливi для дiтей

Цей сайт створений для того, щоб спільними зусиллями всього суспільства позбутися інтернатів назавжди, врятувати десятки тисяч дітей, подарувати їм шанс на сім'ю, справжнє дитинство і щасливе майбутнє.



ЩО ВИ МАЄТЕ ЗНАТИ ПРО ІНТЕРНАТИ, 5 речей:

1.  Масштаб проблеми в Україні

Понад 80 000 дітей в Україні зростають у державних закладах різних типів: дитячих будинках, школах-інтернатах тощо. Лише близько 20% цих дітей дійсно є сиротами. Переважна ж більшість дітей в інтернатних закладах мають не лише родичів, але й одного чи навіть двох батьків. При цілісному підході держави до підтримки сім’ї можна було б забезпечити виховання всіх цих дітей в родині або в умовах, максимально наближених до сімейних.

2. Що означає життя в інтернаті

  • Закритість, ізоляція від навколишнього світу, осуд суспільства.
  • Розрив з родиною, відсутність взаємодії, спілкування з родичами, відсутність позитивної моделі сім’ї, самотність, нестача тепла та любові.
  • Втрата індивідуальності внаслідок групового підходу, насильство, приниження та нівелювання особистості.
  • Формування споживацької позиції, неготовність до самостійного життя, відсутність необхідних навичок.
  • Відставання в емоційному розвитку, складнощі у спілкуванні, зменшення шансів отримати повноцінну освіту.
  • Зростання шансів стати жертвою торгівлі людьми, експлуатації, підліткової вагітності.

01_infografika_internat

3.  Наслідки для дитини

Дослідження виявили, що інтернати спричиняють непоправну шкоду дітям, навіть найкращі з них не можуть забезпечити належної турботи та уваги дитині. Виховання в інтернатах особливо небезпечне для дітей віком від 0 до 3 років, на який припадає найважливіша фаза розвитку в житті дитини. Інтереси установи завжди переважають над індивідуальними потребами дитини, яку змушують бути ‘як всі’. Як наслідок, дитина втрачає індивідуальність, у неї формується споживацька позиція, єдиними цінностями для неї стають матеріальні блага. Відсутність значущої особи в житті дитини, відсутність прикладу для наслідування не дає змоги усвідомити сформувати життєві орієнтири. Зростаючи в державних інституціях, діти не набувають достатніх навичок для успішної соціальної інтеграції. Статистика показує, що 20% випускників інтернатів мають судимість, 14% займаються проституцією, 10% протягом двох років після випуску здійснюють самогубство, і лише 10% повністю інтегруються в суспільство.

Діти в інтернатах наражаються на підвищений ризик насильства в порівнянні з іншими дітьми, – це пряме порушення Права дитини на захист від насильства, що закріплене в Конвенції ООН про права дитини.

4.  Наслідки для суспільства

5,7 млрд. грн. щорічно витрачається на фінансування інтернатів в Україні. І лише 10% цих коштів витрачається безпосередньо на потреби дитини, решта – на оплату праці персоналу, комунальні платежі та інші видатки. Ці кошти можна було б скерувати на підтримку сімей та уникнути негативних наслідків для дітей. Подолання негативних наслідків виховання дитини в інтернаті є значно затратнішим для суспільства, ніж збереження сім'ї для дитини та закладає довгострокові суспільні витрати на подолання результатів травматичного виховання дітей.

 5.  Причини існування інтернатів

Наявність у країні системи інтернатів створює для багатьох родин, що опинилися у складних життєвих обставинах, спокусу позбутися ‘проблем з дитиною’, віддавши її на виховання в державний заклад. Діюча система негативно впливає на сім'ю, яка є основою здорового суспільства. Однак влада діє по відношенню до батьків як контролер, надаючи перевагу каральним санкціям, забираючи дитину із кризової сім’ї, а не намагаючись допомогти родині у критичній ситуації. Саме ж суспільство не в повній мірі усвідомлює страшні наслідки інтернатного виховання та можливі шляхи вирішення цієї проблеми.

Серед основних причин потрапляння дітей в інтернатні заклади можна відокремити такі:

  • Значна частка сімей з дітьми залишаються за межею бідності, що є однією із основних причин вилучення дитини з сім’ї і розміщення її в інтернатних закладах.
  • Відсутність підтримуючих послуг на рівні громади для сімей із подолання складних життєвих обставин.
  • Відсутність можливостей для інклюзивної освіти (наприклад, для дітей з особливими потребами).
  • Відсутність гнучкості та можливості для адаптації різних категорій дітей, які мешкають у громаді (наприклад, діти з обмеженими фізичними можливостями чи діти з етнічних меншин).
  • Відомча розрізненість та недосконале бюджетне законодавство, що суттєво ускладнює запровадження та фінансування послуг на рівні громади, які були б гнучкими, комплексними та відповідали потребам громади.

03_infografika_system


Будь-яку державну інституцію, незалежно від її типу, відрізняє ізоляція дитини від природного сімейного оточення та суспільства, домінування правил установи над індивідуальними потребами дитини, відсутність у дитини можливості контролювати власне життя.

ДОКАЗИ ШКІДЛИВОСТІ ІНТЕРНАТІВ

Документальні фільми та розслідування

Підбірка документальних фільмів про життя дітей, що лишилися без батьківського піклування, сам на сам із мінливою та непростою реальністю. Як складаються їх долі та чому саме таким чином? Відповіді спробували шукати режисери та журналісти

Життя інших

Ми навчилися бути коректним, говорячи не про 'дітей з інвалідністю', а про 'дітей з особливими потребами'. Однак досі суспільство намагається е бачити їх нелюдське існування у спецзакладах і досі не робить нічого, щоб забезпечити нормальне життя в соціумі цим людям

Пекло поруч з нами. Історії дітей у матеріалах ЗМІ

Поділіться своїми доказами, публікаціями у ЗМІ про жорстокі умови життя в інтернатах, безправність та беззахисність дітей, що потрапляють у жорна інтернатної системи

Щоденники пам'яті

Випускники інтернаних закладів відверто розповідають про свій досвід, про тонкощі життя за стінами інтернату та про те, яквийшовши з-за цих стін, не загубитися у реальному житті


5 кроків до змін

1. Переваги сімейного виховання

Конвенція ООН про права дитини наголошує на тому, що діти повинні зростати в сімейному оточенні, а сім'ям мають бути надані необхідний захист і підтримка, адже тільки сімейне середовище здатне забезпечити дитині умови для повноцінного розвитку та дає шанс щасливе майбутнє.

02_infografika_family

2. Важливість підтримки сім’ї, комплексного вирішення проблеми, деінституціалізація

Для вирішення проблеми інтернатного догляду необхідно  забезпечити всебічну підтримку сім’ї державою та доступ до соціальних послуг для сімей з дітьми на місці проживання. Інтернатний догляд може бути подоланий тільки через комплексний підхід, коли до вирішення проблеми будуть залучені сім’ї з дітьми, держава та всі члени суспільства.

Процес зміни системи інституційного (інтернатного) догляду та виховання дітей на систему, яка забезпечує виховання дітей у сім'ї або в умовах, максимально наближених до сімейних відомий як деінституціалізація. Вона не обмежується тільки виведенням дітей із закладів, а передбачає розвиток превентивних і підтримуючих послуг для дітей і сімей у громадах, орієнтованих на задоволення потреб дитини та захист її прав.

Деінституціалізація спрямована на:

  • Забезпечення умов для повернення дітей, які зараз перебувають у закладах, до рідних сімей або переведення їх у сімейні форми виховання (усиновлення, опіка родичів, прийомні сім'ї, дитячі будинки сімейного типу).
  • Запобігання розлученню дітей з батьками та їх влаштуванню до інтернатних закладів шляхом запровадження послуг з підтримки дітей та сімей у громадах.
  • Підготовку до самостійного життя, забезпечення соціального включення випускників інтернатних закладів.

Деінституціалізація має на меті запровадження змін у системі захисту дитинства, орієнтованих передусім на збереження та підтримку сім’ї, якнайкраще забезпечення прав та інтересів дитини.

3. Є докази того, що зміни можливі

У випадках, коли в інтересах дитини вона має бути відокремлена від своїх батьків, існують набагато кращі альтернативи, які поліпшують становище дітей – прийомні сім’ї, дитячі будинки сімейного типу, влаштування під опіку тощо. Сьогодні ми маємо приклади того, як можна змінити ситуацію на краще та забезпечити виховання кожної дитини у сім’ї чи середовищі, максимально наближеному до сімейного. Детальніше дивіться ТУТ.        

4.  Країні потрібна комплексна реформа системи догляду за дітьми , яка включає:

  • Формування громадської думки щодо шкідливого впливу інституцій та ефективних механізмів захисту дітей.
  • Влаштування дітей з дитячих будинків та інтернатів у сім’ї громадян та поступове закриття інтернатних закладів.
  • Навчання та підвищення професійної компетенції спеціалістів, які працюють у сфері захисту прав дітей.
  • Розвиток доступних послуг з підтримки дітей і сімей у громадах.

04_infografika_reform

Ми повинні усвідомлювати: забезпечення права наших дітей на сімейне виховання є абсолютним пріоритетом соціальної політики держави.

5. Кампанія – інструмент для того, щоб зумовити реформи

Громадянська кампанія ‘Відкриваємо двері дітям ’, що спрямована на відмову від інтернатів та забезпечення виховання всіх дітей в сім’ях або умовах, наближених до сімейних з максимальним дотриманням інтересів та прав дитини – це інструмент для початку реформи системи догляду за дітьми в Україні. Детальніше про Кампанію читайте ТУТ.

Для успішної реалізації реформи потрібна участь якнайширших кіл громадськості, ці питання мають бути актуальними для всього суспільства, а необхідність та можливість змін має бути очевидною для кожного.

Долучайтеся до Кампанії та підтримайте наші ПРОЕКТИ. 


Ми, дорослі, маємо усвідомлювати: забезпечення права наших дітей на сімейне виховання є абсолютним пріоритетом соцільної політики держави.

про кАмпанiю