Відкриваємо двері дітям



Блоги

344 0

Не очікуйте від дітей простого копіювання норм поведінки дорослих

Усі батьки знають, якими впертими можуть бути маленькі діти, коли доходить до дотримання правил. І коли ви вже витратили купу часу та сил, аби вкласти їм до голови основи життя в цивілізованому суспільстві та внутрішньо примирилися з їх мізерним інтересом до цього  –  в певний непередбачуваний момент ваші дошкільнята стають цілком наполегливими в питанні дотримання та виконання цих правил. І іноді це трапляється в ситуаціях, коли варто було б бути гнучкішими. Скажімо, ви тільки-но відвісили сусідці щедрий комплімент щодо її нової сукні, одразу ж за тим, як назвали його бридким у неї за спиною. Наче саме для того, аби ваша дитина нагадала вам, що не можна брехати.

Cприйняття соціальних норм дітьми молодшого віку вже давно є темою окремої уваги в дитячій психології. Дисятиліттями дослідки вважали світогляд дошкільнят, по суті, авторитарним – тобто, що ці діти спраймають правила як абсолютні та незмінні, і вважають, що кожному слід їм підкорятися. Жан Піаже, засновник вчення про соціальний розвиток психіки, вважав, що на цьому етапі розвитку, діти переймають від дорослих усі норми та завжди вважають їх правильними.

Проте нещодавні дослідження показують, що розуміння і сприйняття дитиною правил може відбуватися  дещо інший спосіб. В рамках одного з досліджень дітям віком від 4 до 7 років показали відео, в якому троє дітей разом гралися в певну гру, де розкладали предмети. В деяких випадках правила гри визначалися одним з цих трьох дітей, в інших – спільно усією групою чи стороннім дорослим.

На думку дітей, що дивилися відео, у випадку встановлення правил однією дитиною чи дорослим змінити їх могла лише та особа, яка ж їх і запровадила. Проте вже коли группа дітей спільно погоджувала правила гри,  старші діти вважали, що ніхто не може їх змінити. А молодші в цей час притримувалися думки, що змінити правила може кожен з гравців. А отже можна припустити, що оінюючи гнучкість правил, діти аналізують спосіб, в який вони формувалися.

Також діти молодшого віку чудово розрізняють види правил. Зокрема, вони можуть чітко розрізняти моральні норми та соціальні угоди. У відповідних дослідженнях дітям пропонують розглянути шкільні правила. Наприклад, вимога до учнів носити форму – типова соціальна угода. А заборона учням бити один одного – типова моральна норма. Як правило, діти погоджуються, що виконувати такі правила мають всі учні.

Потім дітям запитують, чи застосовуватимуться ті ж самі норми, якщо вчитель вирішить, що їх не слід дотримуватись - чи вони також стосуються дітей у іншій країні. Цікаво відзначити, що дошкільні діти наполягають на тому, що слід дотримуватися моральних норм, але погоджуються з тим, що було б допустимо змінити соціальну угоду. Це ще раз засвідчує, що навіть діти дошкільного віку мають певне уявлення про різноманітність норм і правил, які керують нашим соціальним життям.

В такий спосіб дослідження показують, як діти молодшого віку не лише просто приймають правила поведінки від дорослих, але беруть активну участь у формулюванні, узгодженні та тлумаченні цих правил. Отже, процес вивчення соціальних норм – це просто не гра «в одні ворота», де дорослі навчають дітей, а складний процес, який тільки виграє від переговорів та пояснень.

Маркус Паулюс для BOLD




Коментарi

нема коментарів

Вийти
Увійдіть,
як користувач:
увiйти