Відкриваємо двері дітям



Блоги

279 0

Як фізична активність може «прокачати» розум дітей?

Нікого не здивувати тим, що фізична активність дуже важлива для людини. Активні люди здоровіші, довше живуть та менше ризикують щодо розвитку психічних розладів. А фундамент активного життя закладається ще в дитинстві. На жаль, кількість дітей, які щоденно виконують рекомендовані фізичні навантаження, падає. Натомість, діти проводять час сидячи у школі та перед телевізором чи комп’ютером. І різке зростання рівня ожиріння серед дитячого населення доволі яскраво відображає цю сумну тенденцію.

Може здатися, що школа - чудове середовище для розвитку та підтримки фізичної активності дітей, адже саме там проходить левова частка життя дитини. Однак багато шкіл від такої можливості відмовляються. І це не сильно дивує: від шкіл вимагають постійного підвищення академічних досягнень дітей. В результаті багато освітян – і батьків теж, до речі – вважають, що читанню, писанню чи математиці має завжди надавитися вищий пріоритет, аніж фізичному вихованню.  

Фізична активність та пізнання

Однак існують переконливі докази позитивного впливу фізичних навантажень на когнітивний розвиток дитини. Фізично активніші діти, в цілому, краще навчаються у школі: це відображається в їхніх результатах з математики, писання та читання. Підвищення фізичної активності пов'язане з поліпшенням академічних досягнень та зміцненням зв'язків між ділянками мозку так само, як і з підвищенням ефективної активізації ділянок мозку, залучених до когнітивної діяльності.

Цікаво, що найміцніший зв’язок між фізичною та когнітивною сферами виявляється у розвитку виконавчих функцій. Виконавчі функції – це термін, що об’єднує набір високорівневих когнітивних процесів, що дозволяє контролювати свою поведінку та планувати дії відповідно до мети, змінювати реакції залежно від умов і контексту певної ситуації, приділяти увагу лише певним стимулам, зберігати інформацію, концентруватися на конкретному завданні, та гальмувати автоматичні відповіді. Виконавчі функції – це дуже важливий момент для навчання.

Отож, логіка підказує нам, що – оскільки рівень фізичної активності прямо впливає на виконавчі функції, а виконавчі функції є необхідною умовою навчальних успіхів – то й рівень розвитку цих функції у фізично активніших дітей буде вищим. А отже й академічні досягнення активніших дітей будуть вищими.  

Тож, як саме фізична діяльність пов’язана з когнітивною?

Для пояснення цього зв’язку було запропоновано кілька механізмів. Перший з них – фізіологічний. Згідно з ним, помірна та висока фізична активність – швидко ходити, приміром – викликає загальні фізіологічні зміни в організмі та специфічні явища в мозку. Фізична активність збільшує прилив крові до мозку, що у довгостроковій перспективі призводить до структурних та функціональних змін. Наприклад, збільшення об'єму мозку або посилення зв'язків між ділянками мозку, які часто активуються разом.

А навчальний (розвивальний) підхід підкреслює той факт, що і фізична активність сама по собі вимагає  когнітивних зусиль – наприклад, вионання цілого комплексу рухів зі складними правилами. Вважається, що цей така фізична діяльність активізує ті ж ділянки мозку, які нам потрібні і для виконання когнітивних завдань. Отож, ці ділянки стають більш «натренованими», ефективніше працюють, і в результаті дозволяють демонструвати більші когнітивні можливості. Згідно з навчальним підходом, якісні аспекти фізичної діяльності (наприклад, види активності) визначають, наскільки сильним та міцним буде вплив на когнітивні показники людини.

Результати досліджень свідчать, що на практиці задіяні обидва механізми. Іншими словами, помірне чи високе фізичне навантаження, що включає в себе складні рухи чи правила, матиме найбільш позитивний вплив на когнітивний розвиток.

Трохи більше про дослідницький проект команди вчених у Гронінгенського університету (Нідерладни): BOLD




Коментарi

нема коментарів

Вийти
Увійдіть,
як користувач:
увiйти